Últimos temas
Voleu millorar el català escrit?
Pàgina 1 de 3
Pàgina 1 de 3 • 1, 2, 3
Voleu millorar el català escrit?
M'encantaria, dins del que se, rectificar alguna errada que vegi en català. A l'igual voldria ser rectificada si sóc jo la què fico la pota Sis plau, si teniu alguna objecció, no se'n parla més del tema.
Invitat- Invitat
Re: Voleu millorar el català escrit?
D'entrada diria que "sé" (1ª persona del present d'indicatiu del verb saber), porta accent diacrític per a diferenciar-lo del pronom reflexiu "se".
Després afegiria que, al meu entendre, "sis plau" és incorrecte. No en canvi, "si us plau".
Amb l'accent que has posat a "què", tinc dubtes, doncs hi ha "quès" amb accent i "ques" sense. La norma que segueixo per a diferenciar-los és la fonètica: si la "e" sona com una "è" oberta, aleshores porta accent; mentre que si sona com una "a" (vocal neutra), no en porta. Exemples : "què passa, noia ?" (aquí el fonema del "què" subratllat, és una "è"); "el què passa és que m'ha entrat una brossa a l'ull" (aquí, la "e" del "que" subratllat la pronunciem com una "a".
Després afegiria que, al meu entendre, "sis plau" és incorrecte. No en canvi, "si us plau".
Amb l'accent que has posat a "què", tinc dubtes, doncs hi ha "quès" amb accent i "ques" sense. La norma que segueixo per a diferenciar-los és la fonètica: si la "e" sona com una "è" oberta, aleshores porta accent; mentre que si sona com una "a" (vocal neutra), no en porta. Exemples : "què passa, noia ?" (aquí el fonema del "què" subratllat, és una "è"); "el què passa és que m'ha entrat una brossa a l'ull" (aquí, la "e" del "que" subratllat la pronunciem com una "a".
Val, tu donem canya amb els accents, que els porto malament
Invitat- Invitat
De totes maneres, no et fïis gaire de mi, que jo la cago molt, també.
Tu portes molt bé els accents, i jo els apostrofs i els pronoms febles
Invitat- Invitat
No m'emprenyo, simplement dic que, poc aprendré si no em senyales en què m'he equivocat o creus que m'he equivocat.
... amb la de temps que hi perdo jo quan ho faig. ... Però bé, ... ja ens coneixem.
... amb la de temps que hi perdo jo quan ho faig. ... Però bé, ... ja ens coneixem.
Tens raó. Donem, és imperatiu, quan tinc algún dubte ho tradueixo al castella i llavors seria dame. Per tant no porta cap apòstrof.
Invitat- Invitat
Dona-li, si porta guió pq és un pronom feble. En castella: Dale, a quien? a el
Invitat- Invitat
I t'agrada tant el català, que de seguida ho agafes
Invitat- Invitat
No és d'aquest panell, però dona el mateix. Ja he parlat amb els del gimnàs
Invitat- Invitat
Carme escrigué:Tens raó. Donem, és imperatiu, quan tinc algún dubte ho tradueixo al castella i llavors seria dame. Per tant no porta cap apòstrof.
Donem no es cap imperatiu. Donem és "damos". No te res a veure que sigui imperatiu o no per a portar apòstrof. Totes les formes de verbs poden combinar-se amb pronoms. L'apostrof és per a unir el verb amb el pronom, sigui feble o no.
En aquest cas estem parlant de "donar a algú", el pronom darrere l'apòstrof simplement substitueix a aquest "algú": Dona'm, dona't, dona'l, dona'ns, dona'ls
M'havia equivocat de temps de verb:
INDICATIU | PRESENT | dono | |
dónes | |||
dóna | |||
donem | |||
doneu | |||
donen | |||
Invitat- Invitat
I l'imperatiu, com havia dit, també:
IMPERATIU | dóna | ||
doni | |||
donem | |||
doneu | |||
donin |
Invitat- Invitat
El català és bastant difícil. Quan l'estava estudiant una mestra em va dir, què fins i tot ells, no deixaven de tenir dubtes.
Invitat- Invitat
Jajajaja, estem fent el pària ... resulta que diverses persones de diversos temps del verb "donar" porten accent !!! (en aquest cas és diacrític per a diferenciar-lo de "dona": "ets una dona molt maca" ) i, per tant, portem estona cagant-la
... Ja veus !!!
... Ja veus !!!
Sí amb tu, que som com germans, ens tenim que piliar per l'ortografia, em retirooooooooo
Invitat- Invitat
Veus el que té de bo parlar del català? Es van perfeccionant errades que solem fer. Aquest té, també té un accent diacrític, per diferenciar-lo de l'altre te.
Invitat- Invitat
Un altre accent diacrític molt important és el del "sí" afirmatiu per a diferenciar-lo del "si" condicional.
... i ara m'en torno a la feina .... Adeuuuuuuuu !!!
... i ara m'en torno a la feina .... Adeuuuuuuuu !!!
Pàgina 1 de 3 • 1, 2, 3